24 november 2023

Carpetright zoekt een ambitieuze Financial Controller

‘Met de komst van een nieuw ERP-pakket gaat er veel veranderen’

Het stigma dat Carpetright een discounter of prijsvechter is, geldt volgens finance directeur Maikel Hofman al lang niet meer. Met meer dan honderd winkels in Nederland en België, een snelgroeiende webshop en een breed assortiment is het bedrijf een kwalitatieve speler. Op het hoofdkantoor in Utrecht is op de financiële afdeling momenteel ruimte voor een financial controller. Maikel neemt je hieronder mee in de zwaartepunten van de functie en de uitdagingen binnen de organisatie.‘Met de komst van een nieuw ERP-pakket gaat er veel veranderen’

De pas 30-jarige Meppelaar Maikel Hofman is stiekem een schoolvoorbeeld van je ambities waarmaken, zonder dat daar een bepaalde leeftijdsgrens aan kleeft. Maikel werkt inmiddels een jaar voor Carpetright en heeft recent de stap van finance manager naar finance directeur gemaakt. Binnen zijn team is in de vorm van een financial controller een nieuwe functie gecreëerd. Maikel over die rol: “Er zijn veel positieve ontwikkelingen gaande binnen Carpetright. Het financiële team bestaat nu uit vier-en-half fte, waarvan twee vaste medewerker. Dit willen we veranderen. Begin 2024 treedt er wederom iemand in vaste dienst. De komst van een financial controller zal voor verdere stabiliteit zorgen. Daarnaast staan we aan de vooravond van een akkoord op de komst van een nieuw ERP-systeem, wat voor veel verandering zal zorgen.”

Van operationeel naar controlling

Het huidige systeem waar financiën mee werkt is in 1960 op de markt gebracht en in 1980 geïmplementeerd bij Carpetright. De impact van een modern ERP-systeem zal groot zijn op het bedrijf. Maikel daarover: “Je kunt je voorstellen dat zo’n verouderd systeem tijdrovend is. Binnen de maandafsluiting bijvoorbeeld vinden veel handmatige boekingen plaats. Als financial controller zul je primair nog te maken hebben met het huidige systeem, met daarin veel operationele handelingen. Erna ben je echter volledig betrokken bij de transitie naar en implementatie van het nieuwe systeem. De financial controller zal hierin qua werkzaamheden meer aan de achtergrond opereren, met de focus op andere rapporteren en analyseren.”

“Wij zijn al lang niet meer de prijsvechter van weleer”

Noodzakelijke verandering

De financial controller zal in eerste instantie de organisatie en financiële stromen goed moeten leren kennen, al is Maikel duidelijk over de kansen die er zoal liggen. “Je kunt je hier ontwikkelen tot een stevige controller die uiteindelijk in staat is om het team, waarin je voor de informele aansturing zorgt, verder te helpen in de nieuwe manier van werken. De komst van het ERP-systeem staat min of meer symbool voor de transformatie binnen onze onderneming. Het is een eerste stap richting optimalisatie en modernisering, maar wel een hele grote. Alle processen gaan veranderen. De financial controller moet in staat zijn om de afdeling daarin mee te nemen. Samen groeien we op den duur toe naar iets moois. Een noodzakelijke verandering trouwens. Gevoelsmatig ruilen we een paard en wagen in voor een auto.” Maikel geeft aan dat er zoals het nu lijkt uiterlijk in maart 2024 een start wordt gemaakt met het ERP-systeem.

Drive om te verbeteren

Als financial controller rapporteer je aan de finance manager die voor de directe aansturing van het team zorgt. Maikel staat daar weer boven als finance directeur. Er zal in de werkzaamheden van de financial controller geregeld met de finance manager worden overlegd en gespard. Maikel legt uit waar de organisatie behoefte aan heeft qua persoon. “Omdat er veel op de agenda staat en de financiële afdeling in ontwikkeling is, vraagt dit veel van iemands flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Hij of zij moet het leuk vinden om nieuwe dingen te doen. Daar heb je een bepaalde energie, drive en nieuwsgierigheid voor nodig. Samen gaan we ervoor, gedragen door een gezonde mate aan ambitie.”

“Met welke afdeling je ook te maken hebt, iedereen wil elkaar hier helpen”

Sfeer & cultuur

Op de vraag hoe Maikel tegen de bedrijfscultuur en werksfeer aankijkt, verschijnt een brede glimlach op zijn gelaat. “Iedereen staat hier voor elkaar klaar. Ik heb nog niet eerder voor een bedrijf gewerkt waarin de mensen elkaar zo goed willen helpen, op élke afdeling. Het voelt familiair aan, het heeft mij enorm positief verrast.” Vanuit Meppel reist Maikel wekelijks gemiddeld twee dagen naar het hoofdkantoor in Utrecht, waar onder meer de financiële afdeling is gehuisvest. Hij rondt het gesprek af door in te zoomen op het thuiswerken en enkele andere mooie voorwaarden. “We hebben beleid rondom hybride werken. Je moet minimaal twee dagen op kantoor zijn, maar daaromheen krijg je ruimte om thuis te werken. In mijn geval heel relaxt, omdat ik wat verder weg woon. Verder krijg je flinke korting op ons assortiment, schaf je met voordeel een fiets of fitnessabonnement aan en draagt Carpetright 75 procent bij aan de maandelijkse pensioenpremie. Los daarvan, het meest blij word ik van de mensen hier. Dat moet iemand gewoon ervaren.”

Wil jij als financial controller ook je steentje bijdragen aan de positieve werksfeer en -cultuur binnen deze gerenommeerde organisatie op het gebied van vloeren, vloerkleden, gordijnen, raamdecoratie en traprenovatie? Klik dan hier om naar de vacature te gaan en reageer!

Lees verder