29 mei 2024

Business Controller gezocht voor HRM

‘Je stuurt de afdeling aan en bent de financiële spil van de organisatie’

HRM is gevestigd in Grootegast en staat voor Hoeksema’s Regionale Milieudiensten. Het in 1983 opgerichte familiebedrijf is gespecialiseerd in onder meer containerverhuur, afvalverwerking, inzameling van afval, transport en recycling. Met het vertrek van een collega ontstaat er ruimte voor een business controller die enerzijds de financiële afdeling aanstuurt en daarnaast zorgt dat HRM op financieel vlak ‘in control’ is. Martijn Hoeksema en Marjan Cordes zoomen in op deze brede rol.

Algemeen directeur Martijn Hoeksema (35) is de zoon van HRM-oprichter Kees Hoeksema, die in 1983 begon met het handmatig verwerken en sorteren van bouw- en sloopafval. Wat de ondernemersgeest betreft viel de appel niet ver van de boom. “Ik heb altijd hart voor de zaak gehad”, begint Martijn, “waarin het de intentie was om het bedrijf uiteindelijk over te nemen. Vanwege de gezondheid van mijn vader is dat in een stroomversnelling terechtgekomen en ben ik sinds 2018 directeur. Ik had toen al een kleine tien jaar mijn eigen transportbedrijf, waarmee ik geregeld samenwerkte met mijn vader. Los daarvan sprong ik vaak bij. Toen de planner op een gegeven moment uitviel, ben ik in het bedrijf gestapt. Ik had toen eigenlijk al de rol van bedrijfsleider.” Als Martijn zijn containertransportbedrijf M. Hoeksema Transport in 2009 start, heeft HRM zo’n zeventig mensen in dienst. Dat zijn er nu honderdveertig. Met het vertrek van de huidige controller - die in al die jaren van groei goed werk heeft geleverd qua control - hebben Martijn en zijn collega Marjan Cordes kritisch gekeken naar wat HRM nodig heeft.

“‘Je moet als business controller willen en kunnen meegroeien met ons bedrijf’”
Martijn Hoekstra

Structuur aangebracht

Sinds 1 juni 2023 is Marjan Cordes (34) via Finanxe als interim controller aan HRM verbonden. Ze kreeg de opdracht mee om meer structuur aan te brengen. Marjan over haar inbreng: “Dat uitte zich in het bieden van hulp in financiële vraagstukken en in het wegwerken van achterstanden. In de loop van de tijd werd mijn scope echter breder. Naast het op orde brengen van de financiën ben ik betrokken geweest bij de herstructurering van de bv’s binnen HRM. Daarbij zijn we inmiddels controleplichtig, waar vanuit financieel oogpunt ook werkzaamheden bij komen kijken.” Het is de bedoeling dat Marjan tot 1 oktober blijft, zodat ze de nieuwe business controller kan inwerken en bepaalde werkzaamheden kan overdragen.

Zwaartepunten

Martijn en Marjan zijn het erover eens dat de kern van de functie het bewaken en consolideren van de financiën betreft. “We zijn als onderneming flink vooruitgegaan”, zegt Martijn, “waarbij alles nu staat. We groeien door, dus het is essentieel dat de business controller ervoor zorgt dat alles goed blijft staan. Hij of zij moet met een juridische en financiële blik naar zaken kijken. Naast het opstellen van de begroting en jaarrekening, het maken van rapportages, de fiscaliteiten en betrokkenheid bij de jaarafsluiting, is het essentieel om risico’s te inventariseren.” Marjan aanvullend: “De business controller geeft leiding aan de financiële afdeling, met momenteel vijf fte. Je stuurt het hoofd administratie en enkele administratief medewerkers aan. Deze afdeling functioneert goed, maar heeft iemand met overzicht nodig. De grote lijnen moeten bewaakt worden en je moet daar drukken waar het pijn doet.

‘Procesoptimalisatie en verdere digitalisering staan hoog op onze agenda’

Financiële spil

In eerdergenoemde risico-inventarisatie heeft de business controller een signaalfunctie, waarin degene als sparring- en adviespartner fungeert richting Martijn. Hij zoekt daarin een collega die hem meeneemt in financiële vraagstukken en bepaalde keuzes kan vergemakkelijken door de kosten en risico’s in kaart te brengen. Martijn komt met een voorbeeld: “Ik sprak recent de externe partij die ons debiteurenbeheer doet, iets waar ik meer grip op wil hebben. Een mogelijkheid is om gebruik te maken van een bepaalde applicatie. Dat ziet er heel mooi en effectief uit, maar eigenlijk heb ik dan iemand nodig die berekent wat het kost en oplevert.” Marjan ziet de business controller als de financiële spil van HRM. “Je monitort de financiële administratie en bent daarin de stuwende kracht tussen alle afdelingen, zoals financiën, personeelszaken en de logistieke afdeling. Je haalt informatie op, maar tegelijkertijd kom je iets brengen. De afdelingen staan ook voor open voor iemands kennis, kunde en ervaring”, aldus Marjan.

Projectmatig werken

Martijn geeft vervolgens aan dat projectmatig werken belangrijk is, met procesoptimalisatie en verdere digitalisering als voornaamste pijlers. “Ik noemde al eerder dat de boel nu staat, maar richting de toekomst is er nog wel wat nodig”, aldus Martijn. “We gaan voor het eerst een controlejaar in”, gaat Marjan verder, “waar de business controller een rol in speelt. Onze processen moeten daarop ingericht zijn. We hebben voor alle processen eigen systemen, wat idealiter samenkomt in een datawarehouse. Zover zijn we nog niet, maar het helpt ons verder als de nieuwe collega daar een bepaald beeld of visie van heeft. We hebben stappen gemaakt, nu moet de doorontwikkeling volgen.” De term optimalisatie wordt door Martijn en Marjan tevens gelinkt aan de herstructurering van de bv’s, wat eerder in het gesprek aan bod kwam. Martijn: “We hadden voorheen een paar bv’s, waar alles op binnen kwam. Om meer inzicht te krijgen en voor een betere spreiding te zorgen, hebben we dat uit elkaar getrokken. De business controller moet dit managen, ook qua geldstromen.”

‘Je moet onze visie en strategie weten door te vertalen’

Laagdrempelige omgeving

Het viel meteen op toen we aankwamen in Grootegast. Vriendelijk personeel en een komen en gaan van (vracht)verkeer in een gemoedelijke, laagdrempelige omgeving. Martijn glimlacht: “Je moet niet schrikken van de claxon van een vrachtwagen, haha! We werken in een commercieel logistieke wereld, met bijbehorende klanten en mensen. Daar moet je feeling mee hebben. Er is altijd actie. Ik zoek als directeur een financiële rechterhand. Ik zei al eerder dat de basis staat. Het is onder meer aan de business controller om dat verder te professionaliseren en ontwikkelen. Je moet mee willen en kunnen groeien met HRM.” Marjan aanvullend: “Hij of zij moet body hebben. Organisatiesensitief zijn en makkelijk kunnen schakelen tussen de verschillende afdelingen en niveaus. Dat gebeurt in een fijne setting. HRM is een echt familiebedrijf. De werksfeer en omgeving is prettig, met een open en eerlijke manier van communiceren. Ons kent ons.” En in die omgeving ben je nooit alleen, als het aan Martijn ligt. “Ik ben mensgericht. Als iemand niet goed in z’n vel zit, dan trek ik mij dat aan. Ik vind het belangrijk om moeite te doen voor het personeel. En plezier hebben en het leuk hebben met elkaar, dat moet ook”, zegt hij afrondend.

Ben jij de Business Controller die we zoeken? Klik hier voor de vacature. DEZE VACATURE IS INMIDDELS VERVULD.

Interesse?

Neem contact op met Irene Ketel

Lees verder