11 september 2024

Twee ambitieuze Financieel Adviseurs gezocht voor Gemeente Meppel

‘We hebben behoefte aan gedreven financials die de organisatie vooruit kunnen helpen’

Begin 2022 begon Wim Mollink op interimbasis als Manager Financiën & Belastingen binnen gemeente Meppel. Met een door het bestuur omarmd financieel plan werkt hij sinds anderhalf jaar samen met zijn team aan een aantal concrete uitdagingen. Om de voortgang hiervan te bewaken is er ruimte voor een Financieel Adviseur Sociaal Domein en een Financieel Adviseur Bedrijfsvoering. Wim zoomt hieronder in op de herinrichting, beide rollen en de (mooie) kansen die er liggen.

Aan relevante ervaring geen gebrek bij Emmeloorder Wim Mollink (64). Voordat hij als interimmer bij gemeente Meppel startte, was hij als leidinggevende werkzaam voor meerdere gemeenten, waaronder de gemeente Noordoostpolder, gemeente Ommen en de Veiligheidsregio Fryslân. Wim over zijn komst naar gemeente Meppel: “In beginsel ben ik aan de slag gegaan met drie grote uitdagingen, namelijk het versterken en verstevigen van de financiële positie van de gemeente Meppel, het op orde brengen en professionaliseren van de planning & control en het herinrichten en verder opbouwen van het team. Na een jaar werd ik gevraagd om in vaste dienst te treden. Daar had ik wel oren naar. We waren goed op weg met de herinrichting en ik wilde graag voor continuïteit zorgen.” Het team Financiën & Belastingen bestaat uit ruim 30 collega’s, aangevuld met een kleine flexibele schil.

Maatschappelijke betrokkenheid

Werken voor de gemeente Meppel betekent werken voor een groeiende stad met circa 35.000 inwoners en enkele prachtige dorpen en buurtschappen in de vorm van Nijeveen, De Schiphorst, Broekhuizen en Rogat. Naast het politiek-bestuurlijke speelveld wat in zijn vak de aandacht trekt, ziet Wim ook de maatschappelijke impact. “Je werkt voor de stad en de kernen eromheen”, gaat hij verder, “wat jouw functie binnen de gemeente tastbaar maakt. Je ziet de effecten.” Wim komt met enkele voorbeelden. “De gemeenteraad heeft akkoord gegeven op de renovatie van schouwburg Ogterop in Meppel. Als financieel adviseur zit je aan tafel met de mensen vanuit Ogterop en collega’s van de gemeente, zoals een projectleider, bouwkundige en jurist. Of je brengt je financiële expertise in de projectgroep Verbouw Stadskantoor. Je wordt meegenomen in de plannen en speelt een rol in de financiële omlijsting. Anderzijds ben je er indirect voor de inwoners die het moeilijk hebben. Vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet denk je mee over hoe we kwetsbare doelgroepen zo goed mogelijk kunnen helpen.”

Twee uitdagende rollen

De nog aan te nemen financieel adviseur Sociaal Domein en financieel adviseur Bedrijfsvoering zullen dus beide een rol spelen in diverse maatschappelijke ontwikkelingen, al is het primair logischerwijs van belang dat je als financial de basis op orde krijgt. Wim over beide functies: “De functie bij Bedrijfsvoering is meer strategisch, aangezien je veel contact hebt met bestuur, directie en managers. Kunnen samenwerken, laveren en meebewegen is hierin belangrijk. Je adviseert en faciliteert op financieel vlak, initieert voorstellen en werkt aan de totstandkoming en vernieuwing van het financieel beleid. Het is essentieel om je eigen doel goed te bewaken in de weg naar de consensus die je samen aflegt.”

‘We willen aan de voorkant onze financiële expertise brengen’

Als financieel adviseur binnen het Sociaal Domein ga je aan de slag binnen de grootste portefeuille van de gemeente. Bijna de helft van de gemeentelijke begroting gaat naar dit domein. “Er speelt veel, waarbij de verschillende thema’s en projecten worden verdeeld onder de collega-adviseurs. Je adviseert met name managers en beleidsmakers. Je moet in staat zijn om financiële analyses te maken en vanuit daar een gedegen, overtuigend advies te geven.”

Fungeren als business partner

Aan de voorkant adviseren is een van de pijlers van de herinrichting en bijbehorende (eerder)genoemde uitdagingen. Dit gebeurt binnen de gemeente in een prettige, open sfeer, waar collega’s elkaar altijd willen helpen. Hierin brengt Wim enige nuance. “Het werkklimaat is positief, omdat we aandacht en zorg voor elkaar hebben. Dat zit stevig in de genen, al mag het soms wel wat zakelijker zijn. Dat hebben we nodig om stappen te maken. We komen uit een positie waarin financiën wat weggezakt was. We werden als administratie gezien. Met de herinrichting willen we echter aan de voorkant opereren qua financiële expertise. Onze stempel drukken. We hebben ingezet op een stevig financieel beleid en advies, wat nu z’n vruchten afwerpt. Als financieel adviseur fungeer je echt als business partner. We staan er momenteel goed op, waarbij beide nog aan te nemen collega’s op dat niveau mee moeten en voor de verdere vertaling en ontwikkeling zorgen.”

Digitalisering

Ontwikkeling is een woord wat geregeld valt. Als financieel adviseur moet je gedreven zijn om jezelf uit te dagen en om je steeds verder te ontwikkelen. Wim koppelt dat aan enkele wezenlijke thema’s die gelieerd zijn aan de herinrichting en het financieel plan. “Dan kun je denken aan digitalisering, robotisering en business intelligence. Als je hier ervaring mee hebt is dat een behoorlijke pre. Zo nee, dan is affiniteit ermee essentieel. We zijn al veel met digitalisering bezig. Zo hebben we de P&C-cyclus volledig gedigitaliseerd. Het is de toekomst, net als robotisering. We willen slimmer en effectiever werken, daar moet je in mee kunnen en willen gaan”, aldus Wim.

‘Als financieel adviseur fungeer je echt als business partner’

Gezonde mix

Het team van Wim kent een gezonde mix aan ervaren krachten en jonge talenten. In een warm bad staat het teamgevoel hoog op de agenda, waarbij de seniorcollega’s voor kennisborging en -overdracht zorgen. Wim afrondend: “Ervaring binnen een gemeente of overheidsinstelling is overigens geen must, aangezien we intern wel voor de juiste begeleiding en waar nodig opleidingen kunnen zorgen. Ambitie hebben is daarentegen wél van betekenis. Voor mijn gevoel worden we tegenwoordig steeds meer een kweekvijver voor jonge talenten, met ruimte voor trainees en intervisiegroepen. Die beweging is mooi, al is het vooral belangrijk dat iemand vooruit wil. Ons bestuur heeft mooie ambities en plannen. Samen werken we hard om deze te realiseren.”

Klinkt goed hè? Ben jij de financial professional die wel oren heeft naar een uitdagende baan binnen de gemeente Meppel? Ben je in staat om cijfers te begrijpen en te analyseren, om deze vervolgens te vertalen in een sterk advies? Weet je van aanpakken, maar kom je tevens met innovatieve ideeën die de gemeente verder kan helpen? Dan komen we graag in contact!

Naar de vacatures
arrowarrow

Interesse of vragen?

Directe interesse of heb je vragen naar aanleiding van de vacature? Neem contact op met Business Consultant Agnes.

Lees verder