13 juni 2024

Joyce Lammers-Box aan het woord

Ik wil een mooie omgeving creëren waarin mensen zichzelf én succesvol kunnen zijn.

Sinds januari 2022 is Joyce Lammers-Box als Director People & Culture aan Finanxe verbonden. In haar functie komt naar eigen zeggen het beste van verschillende werelden samen. De mensgerichte kant, HRM, de bedrijfskundige processen en commercie. Op bevlogen en enthousiaste wijze gaat ze dieper in op haar rol binnen Finanxe, hoe ze naar de organisatie kijkt en wat nodig is om succesvol te zijn en blijven.

“Je maakt het maar af”, riep de vader van Joyce haar toe toen ze twijfelde over het voortzetten van de hbo-opleiding Toeristisch Management die ze als begin twintiger volgde. “Dat heb ik gedaan”, begint Joyce, “al geeft het wel aan dat ik zoekende was – net als iedere student verwacht ik zo. Qua studie, maar ook op de arbeidsmarkt. Op de bonnefooi ben ik destijds een vestiging van uitzendbureau Content binnengelopen. Ik dacht ik ga eerst aan het werk en dan kom ik er vanzelf wel achter wat ik leuk vind. Na een heel prettig gesprek kon ik binnen Content beginnen als consultant in de arbeidsbemiddeling. Ik werd verliefd op het vak en de branche. Content werd later Unique en ik heb mijn carrière hier 18 jaar vervolgd.” Doen wat je leuk vindt, groeien als persoon en stappen maken in rollen en verantwoordelijkheden: het loopbaanpad van Joyce binnen Unique heeft sterke gelijkenissen met de mogelijkheden binnen Finanxe. “Ik begon bij Content als consultant, maakte de stap naar een seniorrol en stuurde erna binnen Unique als manager diverse locaties aan. Ik heb verschillende disciplines, scopes en specialismes gezien, en was uiteindelijk verantwoordelijk voor een eigen label. Ik kreeg de ruimte, middelen en het vertrouwen om die stappen te maken. Vanuit mijn HR-rol kijk ik nu ook zo naar Finanxe. Doen wat je leuk vindt, de ruimte en het vertrouwen krijgen, en op een juiste manier ondersteund worden: dat gun ik iedereen. Ik wil er met mijn team alles aan doen om ervoor te zorgen dat iemand gelukkig en succesvol is.”

Stap naar Finanxe

De HR-componenten die sterk verweven waren in haar functies binnen Unique zet Joyce extra kracht bij door in de avonduren een bedrijfskundige studie af te ronden en erna, terwijl ze in Berlijn woont, een universitaire HR-opleiding te completeren. Terug in Nederland komt ze in contact met Martijn Bakker van Finanxe, die ze kent vanuit Unique. “Ik had op dat moment nét mijn ja-woord aan een gemeente gegeven, waar ik als strategisch HR business partner zou beginnen. ‘Dan bel ik jou over een halfjaar weer’, zei Martijn. En zo geschiedde. Hij belde op een goed moment, want ik wilde weg bij de gemeente. Het voelde alsof ik onderdeel van een procesmachine was en ik miste de mensgerichte kant, net als de commerciële en toch iets meer slagvaardige omgeving.” Inmiddels is Joyce een kleine tweeënhalf jaar aan Finanxe verbonden. Martijn en zij hebben ieder hun eigen disciplines. Waar Joyce zich meer richt op HR, communicatie en de Finanxe Academy, daar is Martijn verantwoordelijk voor sales, marketing en de algemene zaken.

We zijn mens- en resultaatgericht, werken hard, maar je mag ook fouten en vooral plezier maken.

Het goede voorbeeld geven

Met people en culture als wezenlijke onderdelen van haar functie(titel), werkt Joyce dagelijks hard aan enerzijds het scheppen van kaders in de bedrijfsstructuur en daarnaast aan wat nodig is om mensen in hun kracht te zetten. “De zachte kant van het werk vind ik minstens zo belangrijk”, gaat Joyce verder, “waarbij ik een mooie omgeving voor alle werknemers wil creëren, waarin ze zichzelf en succesvol kunnen zijn. Werkplezier, iemands welbevinden en zowel persoonsgericht als laagdrempelig zijn: dat zijn in mijn ogen essentiële ingrediënten binnen Finanxe. Aandacht voor de mens dus. Natuurlijk zijn we resultaatgericht en werken we hard, maar je mag ook fouten maken. Daar leren we van. Het past bij onze kernwaarden.”

Vasthouden aan kernwaarden

Samen het verschil maken bij de mooiste opdrachtgevers is één van de pijlers binnen Finanxe. De beste én leukste in finance zijn. Presteren én plezier maken dus. Er gelden vier kernwaarden: being the best counts, having fun counts, personality counts en exploring counts. Joyce hierover: “We willen uitblinken en successen boeken, maar werk moet vooral leuk zijn. Ontdekken, gewoon doen, plezier hebben en fouten mogen maken. Ik vind dat je zelf het goede voorbeeld moet geven. Heb je als leidinggevende een stip aan de horizon of wil je ergens naartoe met je team? Neem je team daarin mee, geef het juiste voorbeeld en zorg dat je mensen aanneemt die aan het doel kunnen bijdragen. Intern en extern stemmen we onze communicatie af aan de kernwaarden. Het moet in lijn zijn met wat er op de werkvloer gebeurt. De link met onze interim professionals is snel gemaakt. Zij maken het verschil bij onze klanten. Presteren en leren gaan daarbij hand in hand, gedragen door de Finanxe Academy waar ik samen met mijn team verantwoordelijk voor ben. Van startende talenten tot deelnemers aan het leiderschapsprogramma; leren moet leuk zijn. Dat faciliteren we, inclusief mooie locaties en passende activiteiten.”

Ik vind dat je zelf het goede voorbeeld moet geven.

Onze kernwaarden

Being the best counts

Wij willen de beste zijn. In alles wat we doen. We gaan altijd voor het maximale resultaat.

Personality counts

Wij geloven in de kracht van karakter. Aandacht hebben voor elkaar en ambitie tonen. Altijd gefocust op de persoon. Want mensen maken het verschil.

Having fun counts

Wij doen alles voor een positieve vibe. Werken moet leuk zijn. En dat is het bij ons.

Exploring counts

We zijn koplopers. Waar iedereen links gaat, durven wij rechts te gaan. Wij verdiepen ons constant in nieuwe kansen en ontwikkelingen.

Being the best counts

Wij willen de beste zijn. In alles wat we doen. We gaan altijd voor het maximale resultaat.

Personality counts

Wij geloven in de kracht van karakter. Aandacht hebben voor elkaar en ambitie tonen. Altijd gefocust op de persoon. Want mensen maken het verschil.

Having fun counts

Wij doen alles voor een positieve vibe. Werken moet leuk zijn. En dat is het bij ons.

Exploring counts

We zijn koplopers. Waar iedereen links gaat, durven wij rechts te gaan. Wij verdiepen ons constant in nieuwe kansen en ontwikkelingen.

Toekomstgericht

Om toekomstbestendig te zijn en blijven, sparren Joyce en Martijn regelmatig met elkaar. “Martijn is een échte ondernemer. Hij is toekomstgericht, besluitvaardig en sales gedreven. We vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. Richting de toekomst denken we na over welke kant we op willen met Finanxe en of dat past dat bij onze kernwaarden. We vinden het essentieel om onze identiteit en cultuur te bewaken.” Achter de schermen gebeurt er al het nodige wat dat betreft, denk aan een nieuw CRM-systeem, het gebruik van AI en een aangepaste website met diverse features. Om regionaal uit te (blijven) blinken is meer nodig, vindt ook Joyce. “Regionaal willen we werkgever nummer één zijn en blijven. Dat doen we intern door de processen te optimaliseren en door een continue dialoog aan te gaan. Je moet in gesprek blijven, zodat je weet waar je staat. Daarnaast willen we dit jaar starten aan een Great place to work-certificering, waar een medewerkersonderzoek bij hoort. We willen dat onze mensen blij en tevreden zijn, dat kunnen we toetsen met een dergelijk onderzoek. Aan de hand van die resultaten kunnen we er vervolgens voor zorgen dat we groeien en de algemene tevredenheid nog hoger is. Elke dag een beetje mooier en beter worden, daar sta ik voor”, aldus Joyce afrondend.

Lees verder