01 juli 2024

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) zoekt een | Business Controller

In deze ontwikkelfunctie moet je bouwen en dingen creëren die er nog niet zijn.

Heb jij je sporen als business controller verdiend en ben je in staat om een organisatie verder te helpen in de ontwikkeling? Goed nieuws, want bij Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) zoeken ze een business controller. Pieter Paul van de Wal (manager bedrijfsvoering) en Wynand Jetten (business controller) praten je bij over de functie en de diverse uitdagingen binnen deze groeiende, maatschappelijk betrokken organisatie.

Werken bij ODRA staat garant voor een baan met maatschappelijke impact. ODRA behandelt voor tien gemeenten en de provincie Gelderland de aanvragen voor omgevingsvergunningen en voert taken uit op het gebied van handhaving en toezicht. Wie controleert de grond waarop kinderen spelen en opgroeien? Dat de sloop of bouw van een pand veilig verloopt? Wie komt in actie bij herrie of overlast? En meet of de lucht die we inademen wel echt schoon is? Welkom bij ODRA, waar samen wordt gewerkt aan een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Als business controller werk je hier indirect aan mee, aangezien je onder meer team- en projectleiders adviseert en assisteert binnen de P&C-cyclus. Je levert gedurende het jaar gegevens aan en bent in staat om cijfers uit te leggen. Al met al draag je eraan bij dat ODRA op financieel vlak in control is, zodat de collega’s in het veld hun werk kunnen uitoefenen.

Even voorstellen

Manager bedrijfsvoering Pieter Paul van de Wal en business controller Wynand Jetten stellen zichzelf voor. “Ik stuur de afdeling bedrijfsvoering aan”, begint Pieter Paul, “waar vier clusters onder vallen, waaronder finance & control. Met het vertrek van twee collega’s voor wie het pensioen nadert, is ruimte ontstaan voor de komst van een nieuwe business controller en een concern controller.” Wynand Jetten is sinds september 2023 in dienst bij ODRA. Met een bedrijfseconomische achtergrond en werkervaring binnen met name woningcoöperaties, maakte hij de switch naar business control. “In deze functie draait het onder andere om het bijstaan van onze partners en in- en externe klanten in de P&C-cyclus. Intern moet je denken aan het MT en de team- en projectleiders, extern gaat het om gemeenten, de provincie en andere omgevingsdiensten”, aldus Wynand.

We zijn klaar voor een volgende stap, waarbij borging erg belangrijk is.

Maatschappelijk relevante omgeving

Pieter Paul en Wynand vinden het prettig dat ze naast hun uitdagende functie binnen ODRA voor een organisatie werken die maatschappelijk relevant is. “Achter de schermen zorgen wij ervoor dat onze collega’s aan de VTH-kant (VTH staat voor vergunningverlening, toezicht & handhaving, red.) hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Zijlings zijn we dus betrokken bij het vormgeven aan een veilige en gezonde leefomgeving. De combinatie tussen mensen, processen en dienstverlening komt samen in een maatschappelijke omgeving, wat mij veel energie geeft”, aldus Wynand. ODRA is gevormd in 2013, toen de VTH-taken werden losgeweekt van de gemeente. Binnen ODRA werken 200 mensen, met daarnaast nog 60 op inhuurbasis. “We hebben een flinke groei doorgemaakt”, gaat Pieter Paul verder, “waarbij ik binnen bedrijfsvoering verantwoordelijk ben voor de aansturing van 40 collega’s. Ondanks dat we een jonge organisatie zijn, is de fase van pionieren voorbij. We zijn klaar voor een volgende stap, waarbij met name de borging van kennis, informatie en processen belangrijk is.”

Fotocredits: Ronald Smits

Kerntaken

Het finance & control team bestaat naast Wynand uit een business controller en twee interim controllers, waaronder één senior. Uiteindelijk wil men toe naar een team met drie vaste controllers. In deze functie ben je betrokken bij de uitvoering van de P&C-cyclus en maak je de vertaling van de strategie naar de operatie en vice versa. Wynand over de kerntaken: “We werken met drie begrotingsjaren, dus dat proces loopt constant door elkaar heen. De begroting moet wel eens herzien worden. Een eigen oordeelsvorming en analyse moet je dan snel paraat kunnen hebben. Daarnaast zorgen we voor monitoring. Hoe doen we het? Waar staat een afdeling? Hoe ver is een project? Als business controller kijk je naar de periodieke voortgang, inclusief analyses, prognoses en het zichtbaar maken van knelpunten. Je stuurt op cijfers en neemt de interne klanten - zoals teamleiders en projectleiders - daarin goed mee. Wij faciliteren en adviseren, echter zij zitten aan het stuur. De business controller moet mee kunnen gaan in de groei binnen ODRA, waarbij met name eerdergenoemde borging een belangrijk vraagstuk is. “We worden groter en maken professionaliseringsslagen”, gaat Pieter Paul verder, “en dus is het essentieel dat we alles goed in de basis vastleggen en borgen. Op dat vlak moet de nieuwe collega zijn of haar bijdrage leveren. Kennis van of ervaring met AO/IC is hierin een pre.”

Je moet analytisch sterk zijn en kunnen adviseren en onderbouwen.

Competenties & vaardigheden

ODRA zit in de overgang naar het gebruik van AFAS als nieuw bedrijfsvoeringssysteem. Na de implementatie-en testfase is de livegang gepland op 1 januari 2025. De business controller gaat een rol spelen in datagedreven werken en de doorontwikkeling van AFAS en de ontwikkeling van rapportages met behulp van Power BI, beaamt Wynand. “Het helpt ons als je integraal kunt denken en werken. Dat je alle aspecten van het financiële speelveld op verschillende manieren bekijkt en daarop anticipeert.” Afrondend noemt Pieter Paul wat iemand idealiter nog meer met zich meebrengt. “Het is een ontwikkelfunctie. Je moet ervan houden om te bouwen samen met de interne klant en de andere clusters van bedrijfsvoering. Om integraal oplossingen te creëren die er nu nog niet zijn. We vragen enige senioriteit, wat zich uit in het in kaart brengen van risico’s, maar ook in wat we ermee kunnen gaan doen. Dat risico of vraagstuk moet je analyseren en onderbouwen, inclusief advisering. Tenslotte zoeken we een teamspeler. We produceren niet enkel cijfers, maar leveren adviezen en komen met oplossingen. Dat doen we echt samen.”

Werken bij ODRA in Arnhem betekent werken in een prachtig pand met goede akoestiek, veel groen om je heen, prettige lichtinval, een breed pallet aan kleuren en moderne, open werkplekken. Er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, goede ideeën worden gewaardeerd en collega’s helpen elkaar graag. ODRA is innovatief, verbetergericht en bestaat uit een sfeervolle club vol doeners en vakmensen. Enthousiast geworden op basis van bovenstaande? Klik hier om naar de vacaturetekst te gaan. We zien jouw sollicitatie graag tegemoet!

Interesse of vragen?

Directe interesse of heb je vragen naar aanleiding van de vacature? Neem contact op met Business Manager Cris

Lees verder