02 januari 2025

‘Ambitie, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn kernbegrippen in deze rol’

slaapschepen financial controller gezocht

‘Ambitie, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn kernbegrippen in deze rol’

De wind in de zeilen hebben kan voor het in Leeuwarden gevestigde Slaapschepen bijna letterlijk worden genomen, ware het niet dat hun gewilde schepen geen zeilen hebben. Sinds de oprichting in 2002 is het bedrijf niettemin flink gegroeid, zowel in personeel als in opdrachtgevers. Om de groei ook op financieel vlak te waarborgen, is er behoefte aan een Controller die tevens de Financiële Administratie aanstuurt. Gerhard Groothedde (Financieel Manager) en Roos Hijlkema (HR Adviseur) bespreken deze spilfunctie.

Mark Jongedijk is de oprichter en eigenaar van Slaapschepen. Het is eigenlijk een klassiek ondernemersverhaal. Wat in 2002 vanaf een zolderkamer en met een zeilend charterschip begon, is uitgegroeid tot een begrip in accommodaties op het water. Slaapschepen beschikt in Nederland over een groot aanbod aan schepen, welke overal waar water is als accommodatie kunnen dienen. “Er staan inmiddels twintig werknemers op de loonlijst”, begint Roos Hijlkema, “maar inclusief zzp’ers en flexibele schil hebben we 43 collega’s. Mede vanwege de groei binnen het bedrijf, ben ik hier in mei 2024 als HR Adviseur begonnen. Ik houd me bezig met het personeelsbeleid, waarbij ik zowel operationele als meer strategische vraagstukken behandel.” Gerhard Groothedde is sinds juli 2023 als interim Finance Manager aan Slaapschepen verbonden. “Mijn voornaamste taak was om de financiële administratie verder te professionaliseren. Nu de basis staat, is het zaak om voor de gewenste doorontwikkeling te zorgen. Om dat te kunnen bewerkstelligen, zoeken we een controller die tevens de financiële afdeling aanstuurt”, aldus Gerhard.

Grote evenementen en samenwerking COA

Het volledige traject van dienstverlening rondom accommodatieschepen ligt in handen van Slaapschepen. Van chartering tot teruggave, van project- tot hotelmanagement en alle zaken daaromheen, zoals hospitality, catering, beveiliging en het ondersteunen bij vergunningen. Gerhard: “Het bedrijf is ontstaan vanwege onbenutte capaciteit in de bruine vloot. Via de website konden losse overnachtingen worden geboekt. In de loop der jaren werden de opdrachten en projecten steeds omvangrijker. De eerste grote opdrachtgever was Eurosonic / Noorderslag in Groningen, waar schepen werden ingezet als onderkomen voor artiesten, medewerkers en bezoekers. Later volgden soortgelijke aanvragen voor Oerol, de Berenloop en Into The Great Wide Open en werden we ook gevonden door grotere offshore partijen zoals Van Oord en Siemens voor het huisvesten van medewerkers bij projecten.” Sinds enkele jaren werkt Slaapschepen tevens regelmatig in opdracht van het COA en gemeenten in het bieden van tijdelijke huisvesting aan asielzoekers.

Een brede financiële functie

Het Friese bedrijf is sinds 2023 controleplichtig en is daarnaast ISO 9001-gecertificeerd. De kwaliteit van de bedrijfsvoering en bijbehorende financiële huishouding moet hoog zijn, waar de nieuwe collega een belangrijke rol in speelt. Gerhard zoomt in op de zwaartepunten van de functie. Gerhard: “Je bent verantwoordelijk voor de juistheid, tijdigheid en volledigheid van onze administratie. Samen werken we daar hard aan, waarbij je in het aansturen van beide administratieve krachten vooral een coachende rol hebt. Je coördineert de maand-, kwartaal- en jaarafsluitingen en rapporteert aan de directie en projectmanagement. Verder verwachten we dat je een aanjager bent in het verder automatiseren van onze processen en in het toepassen van nieuwe ontwikkelingen als BI en AI.”

Aanbestedingstrajecten

Er wordt binnen Slaapschepen al gewerkt met AI toepassingen. De wens is om de interne rapportages verder te automatiseren met behulp van een BI toepassing. Ook bereid je op financieel vlak in samenwerking met het projectmanagement calculaties voor de verhuur van schepen en

andere projecten voor. “Daarnaast hebben we met onze dienstverlening steeds vaker te maken met aanbestedingen. Dit zijn uitdagende trajecten. Bij de aansluitende prijsvorming moeten we op basis van financiële inzichten een weloverwogen beslissing maken. Als controller zit je dan aan tafel en ondersteun je in het leveren van de juiste input en rapportages”, aldus Gerhard. Benieuwd naar de overige taken en verantwoordelijkheden? Klik dan hier.

Invulling geven aan functie en leidinggeven

Passend bij de groei van Slaapschepen en de dynamiek van zowel het bedrijf als de functie, is een gezonde mate van ambitie van belang. Roos: “Naast het mee willen en kunnen gaan in de groei, is het essentieel om ervoor te zorgen dat je het team daarin meeneemt. Beide financieel administratief medewerkers kunnen zelfstandig hun werk doen, maar het grotere plaatje moet je kunnen bewaken. Je moet ook weten waar iedereen mee bezig is. Niet alleen om te weten waar de gewenste input vandaan komt, maar eveneens om elkaar te kunnen vervangen bij verzuim of in de vakanties. Er zit veel nuttige informatie in de hoofden van onze collega’s. Het naar boven halen van deze waardevolle informatie is tevens essentieel, zodat het binnen Slaapschepen toepasbaar en overdraagbaar is.” Gerhard aanvullend over het stuk leidinggeven: “Als afdeling werken we nauw samen. In het leidinggeven ben je eerder coachend dan aansturend. Je werkt mee, bent een vraagbaak en krijgt vrijheid in de gewenste manier van leidinggeven.”

Vrijheid en vertrouwen

Al eerder gaf Gerhard aan dat de basis staat binnen Sleepschepen. De fundamentele aspecten van de organisatie zijn dus goed ingericht. “Maar ook als er iets minder structuur is, moet je daar wel mee om kunnen gaan”, zegt Gerhard. Dit vraagt onder meer om flexibiliteit. “Flexibiliteit is op meerdere momenten nodig”, gaat Roos verder, “want bij een aanbesteding kan het zijn dat zaken à la minute moeten worden geregeld. Snel kunnen schakelen én prioriteren is dan belangrijk. In deze functie krijg je de vrijheid en het vertrouwen. Als je ondernemend en onderzoekend bent, kun je het verschil maken.” Gerhard en Roos geven tenslotte aan dat Slaapschepen zich kenmerkt door een open en platte cultuur. “De lijnen zijn kort en er heerst een bepaalde nuchterheid. Slaapschepen is een warme, toegankelijke werkgever”, zegt Roos. Gerhard afrondend: “De sfeer is goed en collegiaal, met ruimte voor gezelligheid en een vleugje humor. Verder zijn we ambitieus. We zoeken iemand die mee wil groeien.”

Ben jij een nieuwsgierige en ondernemende financial professional die behoefte heeft aan een functie waarin vrijheid en vertrouwen belangrijke pijlers zijn? En waar arbeidsvoorwaardelijk alles uitstekend is geregeld, wat zich onder meer uit in een dertiende maand, bonusregeling, persoonlijk ontwikkelbudget en een netto bijdrage om te sporten? Slaapschepen heeft de blik vooruit – stap je aan boord? Klik op de button om naar de vacature te gaan.

Vragen of interesse?

Neem contact op met Business Consultant Irene

Lees verder