Van accountancy naar Interim ProfessionalVan accountancy naar Interim Professional
Patrick Ploegsma is een van onze Senior Finance Professionals. Na een lange tijd bij een van de Big Four accountantskantoren, is hij sinds 3 maanden collega bij Finanxe. In dit interview lees je waarom hij deze stap heeft gezet, en of hij bij ons heeft gevonden wat hij zocht.
Patrick Ploegsma
Werkt voor: Kantoor Groningen
Opdracht: Momenteel zit Patrick op opdracht bij OMC Hanzekliniek
Werk en privé beter in balans voor Patrick Ploegsma
Grote jongens
Patrick begon zijn carrière in de financiële wereld bij een van de vier grote kantoren in Nederland. Patrick: “Ik wist al vrij vroeg dat ik die kant op wilde. Als accountant bij zo’n groot kantoor kun je bij veel verschillende organisaties een kijkje in de keuken nemen, en dat sprak me aan. Bovendien was dit specifieke kantoor actief in Noord-Nederland en in zowel de profit als non-profit-sector, en ik wilde graag beide type klanten bedienen.”
Zo gezegd, zo gedaan. Want voor een net-afgestudeerde accountant is eigenlijk altijd wel werk. “In de sector is het moeilijk om voldoende geschikte personeel te vinden, dus na mijn sollicitatie kon ik direct aan de slag”, vertelt Patrick.
Zo’n 6 jaar werkt Patrick voor dit kantoor, een behoorlijke tijd. Dat kan alleen als je het naar je zin hebt, toch? “Klopt, ik alles eruit gehaald wat ik wilde en heb er ook absoluut geen spijt van. Ik heb er veel geleerd, bij veel verschillende organisaties gewerkt en ook de opleiding tot registeraccountant daar afgerond. Maar tegelijkertijd merkte ik wel dat de balans een beetje zoek begon te raken.”
Toenemende werkdruk
En dan gaat het natuurlijk over de balans tussen werk en privé. “Na het afronden van mijn studietraject, in juni vorig jaar, werd dat steeds duidelijker. Normaal gesproken ligt de piek van het werk in het voorjaar, dus werk je dan wat meer, om dat in de zomer en het najaar weer wat te compenseren. Dat vind ik helemaal geen probleem. Maar door corona hebben accountantsorganisaties te maken gekregen met extra NOW-controles, terwijl er geen ruimte meer was in de planning. Dit leidde ertoe dat we ook in het najaar weken van meer dan 50 uren moesten maken, en dat ging door tot het begin van de zomer. Ik zag wat de stress en drukte met anderen deed, en wilde voorkomen dat ik de volgende zou worden. Daarnaast zorgde het vele overwerk ervoor dat ik mijn plezier in het werk verloor, ik had namelijk geen ruimte meer voor andere zaken. Daardoor richtte ik mijn blik automatisch wat meer naar buiten, al ben ik niet direct op zoek gegaan naar iets nieuws.”
Het juiste moment
Dat kwam pas toen Finanxe op het juiste moment op de juiste plek was en contact opnam. Daarna ging het erg snel. Patrick: “Na dat eerste contact zat ik een paar dagen later al aan tafel. Het was een vrijblijvend kennismakingsgesprek, maar voordat ik het wist waren we anderhalf uur verder. Toen wist ik eigenlijk direct al dat het goed zat.”
Tijdens de eerste gesprekken hebben we het uitgebreid met Patrick over zijn wensen en voorkeuren gehad. Dat hij zich kan blijven ontwikkelen was, en is, een belangrijk onderwerp. “Niet alleen omdat je als registeraccountant elk jaar voldoende PE-punten moet halen om je titel te behouden, maar ook om in de breedte én diepte te kijken wat er verder mogelijk is. Daarom werd ik ook direct enthousiast toen we het over de Finanxe Academy kregen. Inmiddels volg ik het Data Driven Controller-programma. Bovendien is het direct toepasbaar op de organisatie waar ik op dit moment voor werk, waarbij een complete administratie geconverteerd moet worden en het veel over de interne beheersing gaat. Hierdoor kan ik de inhoud van de trainingen meteen in de praktijk toepassen.”
“We delen ervaringen, praten over het werk en weten elkaar te vinden als het een keer nodig is.”
Werken hoe je wilt
Waar we het ook al snel met Patrick over hadden, was de manier waarop hij wilde werken. Een belangrijk onderwerp waar je als interim professional natuurlijk mee te krijgt, is de betrokkenheid die je voelt bij de organisatie waar je voor werkt. Met een opdracht bij een sigarenfabrikant maken we Patrick bijvoorbeeld niet gelukkig. “Het is logisch dat je niet met elke organisatie precies dezelfde klik hebt, en dat is ook helemaal geen ramp. Maar tegelijkertijd doet het gewoon wat met je motivatie en productiviteit als je ergens zit waar je je simpelweg niet bij betrokken voelt. Een sigarenfabrikant zou voor mij inderdaad niet werken. De voorgesprekken die je hierin voert met de toekomstig werkgever samen met de consultant zijn zeer prettig. We hebben het daar uitgebreid over gehad, en ik heb ook aangegeven dat ik zowel interesse heb voor profit- als non-profit-organisaties. Je kunt natuurlijk niet eindeloos ‘nee’ blijven zeggen, maar je hebt wel de vrijheid om eventuele twijfels bespreekbaar te maken. En dat vind ik echt ontzettend prettig.”
Patrick is inmiddels aan zijn eerste project begonnen als financieel coördinator bij een zorginstelling, waar hij het prima naar zijn zin heeft. “De opdracht is erg divers en uitdagend door de conversie naar een nieuw systeem en het is een organisatie waar ik veel vrijheid heb. Een mooi aspect is dat ik nu tegenover de accountant aan tafel zit, precies aan de andere kant van waar ik eerder altijd zat. Dat geeft een erg leuke dynamiek.”
Het gaat allemaal om balans
Een belangrijke reden om een andere weg in te slaan, was het gebrek aan balans bij zijn vorige werkgever. Die balans is nu een stuk beter voor elkaar. “Ik heb nog steeds te maken met piekmomenten, dat hoort er gewoon bij. Maar na een piek kan ik altijd compenseren, waar ik bij een maandrapportage bijvoorbeeld in het weekend extra uren maak om een deadline te halen kan ik de uren later die week inhalen. En ik kan regelmatig thuiswerken, waardoor ik bijvoorbeeld wel eens aan het eind van de middag de racefiets pak, om dan ‘s avonds nog eventjes verder te gaan met werk. De mogelijkheid om flexibel te werken, vind ik erg belangrijk omdat dit leidt tot meer plezier en productiviteit tijdens het werk. En dat zit nu dus helemaal goed!”
Bovendien zijn de meeste trajecten bij Finanxe qua tijdpad goed te overzien, je zit gemiddeld zo’n 9 maanden bij dezelfde opdrachtgever. Maar in de periode dat je via ons werkt, ga je er wel volledig voor. Patrick: Het feit dat je voor een langere periode bij een organisatie vind ik prettig, doordat dit meer structuur geeft. Bij mijn vorige werkgever liepen zaken vaak door elkaar heen door overlap tussen projecten. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er genoeg afwisseling en uitdaging in het werk zit, wat vaak het geval is bij een interimopdracht. Hierbij vind ik het belangrijk dat ik waarde kan toevoegen en organisaties kan helpen verbeteringen door te voeren”
“De overstap is mij dan ook zeer goed bevallen: Ik heb meer vrijheid, divers en uitdagend werk en een betere balans tussen werk en privé!”
Een goede stap voor iedereen
Tot slot hebben we het met Patrick nog even over zijn collega’s en oud-collega’s. Zijn directe collega’s bij Finanxe ziet hij ongeveer één keer in de maand, onder andere tijdens periodebesprekingen om te kijken hoe het gaat, de trainingen van de Finanxe Academy en andere bijeenkomsten. “Eigenlijk heb je 2 groepen collega’s: die van Finanxe en die van de opdrachtgever. Met de mensen in dienst van een opdrachtgever heb je natuurlijk meer direct contact, maar als ik mijn Finanxe-collega’s zie, is het ook gelijk helemaal goed. Alle collega’s hebben als interimmer veel te maken met diverse omgevingen en mensen en zijn daardoor heel open. We delen ervaringen, praten over het werk en weten elkaar altijd te vinden als het een keer nodig is.”
En zijn oud-collega’s? Die valt het op dat Patrick veel meer energie uitstraalt. “Laatst zei er eentje tegen me dat ik goed uitgerust uit zie. Ik vertelde hem dat dat niet zo gek is, omdat ik sinds mijn overstap weer meer tijd heb voor mezelf! Overwerken is nu eigenlijk gewoon niet de bedoeling, terwijl dat bij mijn vorige werkgever eerder regel dan uitzondering was. De overstap is mij dan ook zeer goed bevallen: ik heb meer vrijheid, divers en uitdagend werk en een betere balans tussen werk en privé!”
Wil je weten wat de mogelijkheden voor jou bij Finanxe zijn? Of hoe onze Finanxe Academy programma's kunnen bijdragen in jouw ontwikkeling? We vertellen je graag meer, neem gerust contact met ons op voor een kop koffie.