We make the future countWe make the future count
In gesprek met Martijn Bakker (Managing Director) en Joyce Lammers-Box (Director People & Culture)
Together, we make the future count. Dat is sinds de oprichting van Finanxe in 2013 een van de belangrijkste thema’s binnen Finanxe. En tegelijkertijd is het iets wat altijd abstract blijft en in de verte ligt. Hoe zo’n tegenstelling in de praktijk werkt, bespreken we in dit artikel met directieleden Martijn en Joyce.
De toekomst doet er toe, maar nu nog even niet
Altijd in de verte
Martijn: “Wat mij betreft is de toekomst iets wat je nooit kunt bereiken. Dat willen we met dit thema ook benadrukken: het gaat er juist om dat je altijd bezig bent met vernieuwen, met groeien, met verder komen. In die zin is de toekomst bij Finanxe dus nooit op de voorgrond aanwezig. Maar in grotere zin gaat het erom dat we relevant willen blijven, bestaansrecht en toegevoegde waarde willen creëren.”
“Voor mij betekent het ook dat je impact wil maken op de arbeidsmarkt”, vult Joyce aan. “We onderscheiden ons door ieder talent van ieder individu met elkaar verbinden. Hierdoor maken we het mogelijk om maximaal kennis en kunde te delen. Samen zijn dat voorwaarden voor groei, en dus ook om elke dag een beetje beter te worden.”
Zo doen we dat
Een belangrijk thema, maar toch iets wat nooit op de voorgrond aanwezig is. Hoe zorg je dan dat je er toch invulling aan geeft? Martijn: “Dat doen we aan de hand van onze andere kernwaarden. Die kun je samenvatten in onze belofte: de beste en leukste in finance zijn. Door altijd het beste resultaat na te streven, plezier te hebben, te experimenteren, durven doen, en karakters en persoonlijkheden tot bloei te laten komen.”
“We onderscheiden ons door ieder talen van ieder individu met elkaar te verbinden. Hierdoor maken we het mogelijk om maximaal kennis en kunde te delen. Samen zijn dat voorwaarden voor groei en dus ook om elke dag een beetje beter te worden.”
Joyce: “We zijn er voor onze professionals en onze klanten. Door in alle gevallen onze mensen centraal te zetten, zorgen we tegelijkertijd voor onze professionals én voor de juiste en meest passende oplossing voor onze klanten. Daarom kijk je in het grote geheel naar morgen en overmorgen, en zorg je dat je daar in de dagelijkse praktijk naartoe blijft werken. Ik merk het bijvoorbeeld heel sterk op kantoor: we zoeken de verbinding, delen ervaringen en weten van elkaar waar onze krachten en talenten liggen. We hebben oprecht interesse in elkaar, lunchen altijd samen, delen successen en leren en groeien met elkaar. In de wat grotere organisaties staan processen centraal, bij ons de mensen.”
“9 jaar geleden begonnen we als een bedrijf dat simpelweg vraag en aanbod bij elkaar brengt”, vertelt Martijn. “Daar waren en zijn we heel goed in, en zo zouden we nog steeds bestaansrecht kunnen hebben. Sterker nog, dan zou er onderaan de streep misschien wel meer overblijven dan nu. Maar op een gegeven moment maakten we een keuze om het anders te doen, en hebben we de belofte aan de markt gedaan om professionals in de financiële wereld te helpen met hun carrière en ontwikkeling. Dat ging natuurlijk niet vanzelf, er moesten de nodige discussies voor worden gevoerd en een goede strategie worden gevormd. Maar inmiddels is het wel uitgegroeid tot een gedachtegoed dat ons bestaansrecht geeft én de basis van ons succes is geworden!”
Mooie lijstjes
Want Finanxe groeit goed en gezond. Dat laten de plekken in de Top 250 Groeibedrijven, Flexmarkt Top 100 en de FD Gazelle wel zien. Leuk, maar niet leidend, zegt Martijn: “Natuurlijk is het mooi om je eigen bedrijf terug te zien in dat soort lijstjes, het laat zien dat je goed bezig bent, in ieder geval op het vlak van omzet en winst. Maar zoals ik al zei: zouden we vol inzetten op het proces, dan hadden we daar al eerder of hoger in gestaan. En nu ben ik er juist zo trots op dat we het doen op een manier waarop we onze mensen centraal zetten, ze laten excelleren en in hun kracht zetten.”
Joyce: “Tijd en aandacht voor de mens, dát maakt het verschil. Juist door de digitale transformatie die het vak finance doormaakt, moet de mens leidend zijn. Daarom leggen we hier in de Finanxe Academy ook de nadruk op. Naast het aanbieden van vakinhoudelijke kennis, kunnen onze professionals zich voornamelijk ontwikkelen op persoonlijk vlak. We merken dat de mensen die bij ons werken daar ook bewust voor kiezen. Ze willen deze toegevoegde waarde blijven leveren en impact blijven maken in de markt.” Daarom in het hier en nu.
“Ik ben er juist zo trots op dat we het doen op een manier waarop we onze mensen centraal zetten, ze laten excelleren en in hun kracht zetten.”
Joyce: “Het uiteindelijke doel is om de beste en leukste te zijn en te blijven. Dat doe je volgens ons door een werkgever te zijn waar aandacht en erkenning voor onze mensen centraal staan. Op het moment dat mensen de juiste aandacht krijgen en zichzelf durven zijn, gaan ze groeien. En dankzij die groei kunnen ze de beste versie van zichzelf laten zien en elke dag bouwen aan de ideale toekomst.”
“De beste en leukste wordt je niet door met je armen over elkaar te gaan zitten wachten” legt Martijn tot slot uit. “Daarom is het thema We make the future count zo ontzettend belangrijk. Het is een stok achter de deur, een vergezicht, om te zorgen dat we ook morgen, overmorgen en ver daarna nog steeds het verschil maken voor onze professionals en onze klanten .”