Aan het woord: Finance Professional Amber Ligthart

‘Bij Finanxe krijg ik de tijd en ruimte om te ontdekken wat bij mij past’
Finance professional Amber Ligthart is inmiddels een jaar in dienst bij Finanxe. Verschillende functies, werkomgevingen en werkzaamheden – het verhaal van Finanxe sluit perfect aan bij haar wensen. Lees hieronder meer over wat ze doet, wat haar ambities zijn en hoe ze hierin wordt ondersteund. “Het is heel fijn om de ruimte te krijgen om uit te zoeken wat op lange termijn het meest passend is qua functie en werkomgeving”, zegt Amber.
Toen Finanxe-collega Angela Jongman enkele jaren terug contact zocht met Amber Ligthart, zat laatstgenoemde nog te goed op haar plek om in gesprek te gaan. “Toen ik merkte dat ik toe was aan iets nieuws heb ik Angela gesproken”, begint Amber, “en werd mij duidelijk wat Finanxe als werkgever zoal te bieden heeft. In de interim finance ga je natuurlijk van project naar project, wat iemand moet liggen. Ik zag het wel zitten om diverse functies uit te voeren in wisselende omgevingen. Het voordeel van interim-klussen is dat je in relatief korte tijd ervaring op kunt doen en een goed beeld krijgt bij wat op de lange termijn het beste aansluit.” De 24-jarige Amber woont in Zwolle. Ze studeerde International Business aan NHL Stenden in Leeuwarden en mag in het dagelijks leven graag koken, reizen én – jawel – imkeren. “Dat hoor je niet vaak hè? Ik ben daar recent mee begonnen en zit nu middenin een cursus. Het is een hele leuke hobby. Binnenkort krijg ik mijn eerste bijenvolkje in een park in Zwolle.”
Eerste opdracht als controller
Op dit moment is Amber via Finanxe bezig met haar tweede opdracht. Tijdens haar eerste klus voerde ze vijf maanden lang de rol van financial controller uit binnen een fabriek in de zuivelindustrie. “Dit was ter vervanging van een vertrokken collega, waarbij ik vooral druk ben geweest met het rapporteren van omzet- en productiecijfers, een stuk budgettering en het ondersteunen bij CaPex-projecten. Dit was een leerzame tijd”, zegt Amber.
“Ik werk nu bij een innovatieve internationale opdrachtgever, wat erg boeiend is”
Financial accountant bij het innovatieve Accsys
Sinds november 2024 werkt ze als financial accountant bij Accsys in Arnhem. Accsys is een vooruitstrevend chemisch technologiebedrijf dat zich toelegt op het duurzaam verbeteren van hout. Met een innovatief chemisch proces vergroot het bedrijf de stabiliteit en levensduur ervan, waardoor het een milieuvriendelijk alternatief vormt voor tropisch hardhout en synthetische materialen. “Accsys is mooi bedrijf met een interessant product”, gaat Amber verder, “waar ik als financial accountant de financiële rapportages verzorg en betrokken ben bij onder meer het jaarwerk en de audits. Kostenbeheersing is tevens onderdeel van mijn scope, wat betekent dat naast het rapporteren aan managers ook het analyseren van cijfers, het herkennen van afwijkingen en het geven van adviezen een belangrijke rol spelen.”
Goed gevoel bij productieomgevingen
Finanxe verzorgt voor Accsys overigens de werving rondom de vervanger van Amber. Ben je benieuwd naar het werkgeversverhaal en wat de openstaande functie precies inhoudt? Lees hier het interview met finance manager Fons Herbrink, tevens de leidinggevende van Amber. “Na een controlfunctie in de zuivelindustrie doe ik nu ervaring op als financial accountant bij een geavanceerd industrieel bedrijf waar chemie en technologie leiden tot een duurzaam houtproduct. Die verschillende ervaringen zijn erg nuttig. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat werken binnen de productie goed bij mij past.” Amber doelt daarmee op een omgeving waar veel dynamiek is. “Binnen Accsys gebeurt van alles, wat op financieel vlak interessant is in de combinatie met alle innovaties, systemen en processen. Accsys is tevens internationaal actief, wat het werk extra boeiend maakt.”
“Bij Finanxe kan ik stapsgewijs doorgroeien naar de rol van business controller”
Ontwikkelen naar business controller
Welke stappen Amber zoal wil zetten in de financiële wereld heeft ze nog niet helemaal inzichtelijk. “Daar heb ik meer werkervaring bij diverse opdrachtgevers bij nodig”, zegt ze, “al zou ik wel willen doorgroeien naar de functie van business controller. Vooral vanwege de kant van de data-analyse en het maken van vertaalslagen daarin. In die functie kun je een cruciale rol spelen in het ondersteunen van strategische keuzes binnen een organisatie op basis van geanalyseerde data.”
Good To Great Program
De keuze om bij Finanxe in dienst te treden draaide bij Amber een jaar geleden logischerwijs niet alleen om de genoemde voordelen van het werken op interimbasis. Eén van de redenen om bij Finanxe te starten was de mogelijkheid om deel te nemen aan de Finanxe Academy. Amber hierover: “Ik volg momenteel het Good To Great Program. Verdeeld over een jaar staan zeven masterclasses gepland, onder meer over rapporteren, effectief communiceren en de LEAN-methodiek. Naast vakinhoudelijke opleidingsdagen werk ik daar ook aan mijn soft skills. Dit zijn ontzettend leuke en leerzame dagen.”
Uitgedaagd worden en grenzen verleggen
Een mooie bijkomstigheid van deelname aan de academie is het treffen van collega-professionals. “Die ontmoet ik op zogeheten kantoordagen – waar ook ruimte is om te sparren over praktijksituaties – en tijdens de masterclasses. Op een interactieve manier worden we daar uitgedaagd, bijvoorbeeld in het uitwerken en presenteren van een bepaalde casus. De masterclass over stressmanagement is mij het meest bijgebleven. “Voor het eerst stapte ik in een ijsbad”, zegt Amber met een glimlach. Ze verlegt haar grenzen dus op verschillende manieren.
“Tijdens de masterclass stressmanagement stapte ik voor het eerst in een ijsbad”
Prettig contact met Finanxe
In de ontwikkeling die Amber doormaakt merkt ze dat haar kennis zowel vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak steeds breder en relevanter wordt. Dit komt mede door het contact met haar contactpersonen van Finanxe. “Ik sta in nauw contact met de business consultant van Finanxe. Er wordt vaak ingecheckt met de vraag hoe het gaat, waar ik tegenaan loop en of ik genoeg uitdaging heb. Dit gaat in goede samenwerking met de opdrachtgever en de betreffende manager, zodat de verwachtingen over en weer duidelijk zijn. We evalueren regelmatig, wat erg constructief werkt.”
‘Finanxe zet professionals op één’
Tot slot zoomt Amber in op Finanxe als werkgever. De jaarlijkse skitrip sloeg ze over, maar ze geeft aan dat ze de balans tussen inspannen en ontspannen plezierig vindt. “Bij Finanxe zetten ze de professionals op één. Dat merk ik aan de persoonlijke aandacht, de focus op mijn ontwikkeling en de gezonde mix tussen plezier maken en werken. Ik ga van opdracht naar opdracht. Ik begin ergens aan en rond iets af. Rondom die wisselingen geeft Finanxe houvast. Ze zijn meedenkend, ambitieus en de sfeer is open en gezellig. Dat past heel goed bij mij”.